onsdag 6 juni 2012

En ny folkdräkt




Jag arbetade några somrar på NK i min ungdom, iklädd Sverigedräkt. Utöver det har jag inget annat minne av folkdräkter än dom som fröknarna bar på skolavslutningarna när jag var liten. Men idag, efter att ha skymtat endast någon enstaka i vimlet av människor och flaggor på stan, kunde jag inte låta bli att gå hem och titta på dom här. Dom ingick i ett projekt kallat Folkdräkt 2.0 som Svenska Turistföreningen arrangerade några år sen, och dom har liksom fastnat i mitt huvud. Jag gillade några så skarpt att jag ett tag funderade på om man inte skulle ha en egen dräkt. Av det här modernare slaget. Mest för att stila, med hantverk och kunnande! Men även för att vara lite bekväm. Och nu sitter jag här och funderar igen...

Ölandsdräkten, överst, är gjord av Janna Berggren. Den har tillverkats av gamla material som alla har sina egna historier. Och minnen. Stort, tycker jag.  Jämtlandsdräkten, nederst, är gjord av Katarina Widegren som finurligt tänkt ut att dom olika delarna ska kunna användas separat, med ens vanliga kläder. Jag gillar den SÅ!

Bilderna är lånade från Svenska Turistföreningen - Gå in och titta på flera fantastiska bilder och läs om andras tankar kring folkdräkter (om du inte redan gjort det)!

2 kommentarer: